شیر انبساط + مزایا، ویژگی ها، مزیت ها و انواع آن

شیر انبساط وظیفه انبساط سیال مبرد خروجی از کندانسور را دارد.اکسپنشن ولو (Expansion Valve) یا به عبارتی دیگر همان شیر انبساط جزء سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع تراکمی بخار است که میزان مبرد آزاد شده در اواپراتور را کنترل می‌کند و قطعه‌ای است که در سیستم‌های تبرید یا تهویه مطبوع استفاده می‌شود و به کنترل میزان مبرد آزادشده در اپراتور کمک می‌کند.

این قطعه میزان سوپرهیت شدن گاز خروجی از اواپراتور را کنترل می کند. قسمت سوم سیستم تبرید بعد از کندانسور شیر انبساط می باشد که عمل قرار گرفتن این شیر قبل از اواپراتور می باشد.

مهم ترین وظیفه شیر انبساط

کار شیر انبساط در واقع کنترل ماده سرمازا می باشد و این وسیله فشار زیاد مایع خروجی از کندانسور را تقلیل داده. پس به زبان ساده اکسپنشن ولو وظیفه کاهش فشار مبرد و همچنین کنترل حجم عبوری مبرد را بر عهده دارد.

همان طور که می‌دانیم، در سیکل تبرید، مبرد ابتدا وارد کمپرسور می‌شود تا با افزایش فشار، دمای میعان آن افزایش یابد. سپس وارد کندانسور می‌شود و از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می‌گردد و در مرحله آخر باید در اواپراتور با تبخیر شدن، گرما را جذب نماید. اما قبل از این مرحله باید فشار مبرد کاهش یابد تا بتواند در دمای پایین تبخیر شود.

این کار بر عهده اکسپنشن ولو است. پس مبرد بعد از کندانسور، توسط اکسپنشن ولو افت فشار پیدا می‌کند و بعد وارد اواپراتور می‌شود. همچنین این دستگاه با کنترل مقدار مبرد عبوری دما و فشار اواپراتور را کنترل می‌کند.

موقعیت شیر انبساط در سیکل تبرید تراکمی بخار- پیشرو صنعت آزما

عملکرد شیر انبساط به بیان دیگر

شیر انبساط به عنوان  یکی از 4 قسمت اصلی و جدایی ناپذیر سیستم سردخانه و تبرید است و به عنوان  یک شیر اتوماتیک در مسیر حرکت مبرد  قبل از اواپراتور نصب می گردد و با ایجاد افت فشار باعث تبخیر مبرد می شود و گاز مبرد را به درون اواپراتور اسپری و تولید سرما می کند.

پیش از بررسی عملکرد اکسپنشن ولو، بهتر است مروری داشته باشیم بر نحوه عملکرد سیکل تبرید تراکمی و همچنین فرآیند اختناق (خفقان) تا به واسطه آن بتوانیم درک و شناخت بهتری از نقش شیر انبساط و اهمیت آن داشته باشیم.

محصولات مرتبط : شیر انبساط دانفوس

مطابق شکل فوق در فرآیند سیکل تبرید، ماده مبرد یا سرمازا (به شکل مایع) پس از عبور از شیر انبساط با افت فشار زیادی مواجه شده و به طبع آن افت دمای قابل توجهی نیز پیدا می کند و سپس وارد اواپراتور می شود.

در اواپراتور یا تبخیر کننده، به دلیل آنکه دمای ماده مبرد کمتر از دمای محیط (آب یا هوا) است، گرمای محیط به ماده سرمازا منتقل می شود، به همین دلیل مبرد شروع به تبخیر شدن می کند. پس از آن بخار مبرد وارد کمپرسور شده و با افزایش فشار که افزایش دما را نیز در پی دارد، از کمپرسور خارج می گردد و به سمت کندانسور (چگالنده) منتقل می شود.

در کندانسور نیز به وسیله انتقال گرمای ماده مبرد به محیط (آب یا هوا)، این ماده سرمازا مجدداً به حالت مایع تغییر فاز داده و به ورودی اکسپنشن ولو می رسد و به این ترتیب سیکل برودتی تا مادامی که کمپرسور روشن است تکرار می شود.

مفهوم فرآیند اختناق در شیر انبساط

همانطور که در شکل مشاهده کردید موقعیت شیر انبساط بین کندانسور و اواپراتور می باشد. در واقع این شیر به مانند کمپرسور، مرز ناحیه فشار بالا و فشار پایین در دستگاه های برودتی محسوب می شود و در ناحیه خط مایع مبرد (Liquid line) قرار دارد. شیر انبساط بر خلاف کمپرسور که نقش افزایش فشار بخار مبرد در سیکل تبرید را دارد، باعث ایجاد افت فشار در مایع مبرد موجود در سیکل تبرید می شود.

فرآیند اختناق (Throttling process) یا اثر ژول – تامسون عبارت است از تغییر ترمودینامیکی یک سیال (گاز یا مایع)، هنگامی که از یک شیر (Valve) یا دریچه متخلخل (Porous plug) عبور می کند به نحوی که در طول این عملیات، فرآیند اختناق در یک محیط ایزوله صورت می گیرد و هیچگونه انتقال حرارتی با محیط اطراف خود ندارد.

محصولات مرتبط : شیر انبساط آلکو

مطابق شکل زیر فرض کنید که یک نوع گاز یا سیال از نقطه شماره یک به سمت نقطه شماره دو در حال حرکت است و از یک شیر در حالت نیمه باز یا یک دریچه متخلخل عبور می کند. چنانچه این فرآیند با محیط اطراف خود ایزوله باشد و انتقال گرمایی صورت نپذیرد، سیال دچار افت فشار و به دنبال آن کاهش دما می شود و این همان اصل کلیدی در شیر انبساط سیستم تهویه مطبوع است.

شایان ذکر است که اختناق یک فرآیند غیر قابل بازگشت می باشد که باعث ایجاد تلفاتی در سیستم شده و محدودیتی را برای کارایی دستگاه ایجاد می کند

چگونگی ایجاد فرایند اختناق توسط شیر انبساط یا اکسپنشن ولو - پیشرو صنعت آزما

انواع شیر انبساط

در بازار شما 4 نوع شیر انبساط را خواهید یافت:

  • لوله مویین
  • شیر انبساط ترموستاتیک
  • شیر انبساط الکترونیک
  • شیر انبساط خودکار

سیکل تبرید از 4 جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، دستگاه انبساط و اپراتور تشکیل شده است. همان‌طور که دستگاه انبساط برای عملکرد چرخه تبرید حیاتی است، سایر اجزا نیز اهمیت خود را دارند و فشارها بین کمپرسور و دستگاه انبساط تقسیم می‌شود. از کمپرسور تا دستگاه انبساط، فشار زیاد است و از شیر انبساط به کمپرسور، فشار کم است. همان‌طور که ذکر شد 4 مدل شیر انبساط وجود دارد. در ادامه درباره نحوه عملکرد هرکدام صحبت خواهیم کرد.

لوله مویین

لوله مویین وسیله‌ای است که در تبرید در مقیاس کوچک و با ظرفیت کم استفاده می‌شود و از یک لوله بلند و قطر کاهش‌یافته تشکیل شده است تا کار خود را برای کاهش فشار انجام دهد. یک اکسپنشن ولو است که هیچ قسمت متحرکی ندارد و تنظیم جریان مبرد را دشوار می‌کند.

مشاهده تجهیزات ترانسمیتر فشار

شیر انبساط ترموستاتیک

شیر انبساط حرارتی که با نام های شیر انبساط مکانیکی یا ترموستاتیکی نیز شناخته می شود، رایج ترین اکسپنشن ولو بکار رفته در دستگاه های برودتی است. اکسپنشن ولوهای مکانیکی، گاهاً با نام مخفف TEVs نیز عنوان می گردند که برگرفته از عبارت انگلیسی Thermal Expansion Vales می باشد. البته برخی از شرکت های معروف سازنده نظیر کمپانی دانفوس شیرهای انبساط حرارتی خود را با نشان TXV معرفی می کنند. این شیر جریان مبرد را کنترل می‌کند و به‌طور گسترده در تجهیزات متوسط و بزرگ استفاده می‌شود. این شیر از یک لامپ تشکیل شده است که به‌عنوان سنسور دما عمل می‌کند. داخل لامپ، گازی شبیه مبرد وجود دارد که با افزایش سوپرهیت فشار آن افزایش می‌یابد و ‌باز شدن شیر باعث افزایش جریان مبرد می‌شود. هنگامی که سوپرهیت کاهش می‌یابد، فشار درام باس کاهش پیدا می‌کند و دریچه بسته می‌شود و جریان مایع خنک‌کننده را کاهش می‌دهد.

اجزاء تشکیل دهنده شیر انبساط / اکسپنشن ولو ترموستاتیکی

1) دیفراگم (Diaphragm)

2) محفظه عبور مبرد

3) بدنه شیر (Valve body)

4) فنر تنظیم فشار استاتیک سوپرهیت

5) حباب حسگر (sensing bulb)

6) دریچه اتصال متعادل کننده خارجی

 

اجزاء تشکیل دهنده اکسپنشن ولو ترموستاتیکی - پیشرو صنعت آزما

در ابتدا انواع فشارهای وارده به دیافراگم شیر انبساط / اکسپنشن ولو را مورد بررسی قرار دهیم

  • فشار فنر (به سمت به بالا)
  • فشار اواپراتور (به سمت بالا)
  • فشار حباب حسگر (به سمت پایین)

در واقع این فشارها به طور دائم و با توجه به شرایط کاری سیستم نسبت به یکدیگر در حال تقابل هستند تا میزان مبرد ورودی به داخل اواپراتور تنظیم شود.

شایان ذکر است که میزان نیرو (فشار) فنر شیر انبساط مکانیکی توسط شرکت سازنده تنظیم یا کالیبره می شود که در واقع تعیین کننده میزان سوپرهیت در خروجی اواپراتور است و در صورتی که از تنظیم به هر دلیلی خارج شود، مشکلاتی را برای سیستم به وجود خواهد آورد و می بایست توسط دستورالعمل کمپانی سازنده و توسط مهندسان یا تکنسین های آموزش دیده، مجدداً کالیبره شود.

شیر انبساط الکترونیکی

شیر انبساط الکترونیکی یکی از کارآمدترین expansion valve در نظر گرفته می‌شود، زیرا جریان مبرد را به‌طور خودکار کنترل کرده و با سیستم اتوماسیون کار می‌کند. به ‌عبارت ‌دیگر، الگوریتمی که روی مجموعه برد الکترونیکی کار می‌کند، دما و مکش، تبخیر و سوپرهیت را می‌خواند و به‌عنوان مبنایی برای تنظیم شیر انبساط توسط محرک قرار می‌گیرد.

شیرهای انبساط الکترونیکی به لطف پیشرفت تکنولوژی و دانش کنترل، نسبت به شیرهای انبساط مکانیکی دقت بالاتری داشته و امروزه در دستگاه هایی که نیازمند تنظیم دقیق تر مقدار مبرد ورودی به اواپراتور می باشند، کاربرد بیشتری دارند. درواقع، تنها عیب این شیرها نسبت به شیرهای انبساط ترموستاتیکی قیمت بالاتر آن ها است.

امروزه سه نوع اکسپنشن ولو الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از:

  • شیر انبساط الکترونیکی مجهز به موتور پله ای (Stepper motor)
  •  شیر انبساط الکترونیکی پالسی (Pulse-Width-Modulated )
  • شیر انبساط الکترونیکی آنالوگ (Analog Valves)

مشخصات شیر انبساط / اکسپنشن ولو الکترونیکی مجهز به موتور پله ای

موتور پله ای در بسیاری از سیستم های کنترلیِ دستگاه های صنعتی به علت عملکرد مناسب و دقت بالا، مورد استفاده قرار گرفته است. در صنعت تهویه مطبوع و برودت صنعتی نیز این نوع تکنولوژی در شیرهای انبساط الکترونیکی به منظور کنترل دبی ماده مبرد بکار گرفته می شود که همواره تاکنون نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. بویژه در چیلرهای تراکمی هوا خنک و چیلرهای تراکمی آب خنک که کاربرد وسیعی دارند.

شیر انبساط الکترونیکی مجهز به موتور پله ای - پیشرو صنعت آزما

در تصویر زیر نوعی موتور پله ای را می بینید که دارای چهار سیم پیچ مجزا می باشد. موتور پله ای یک موتور الکترونیکی جریان مستقیم و بدون ذغال (Brushless DC electric motor) است. حرکت دورانی چرخدنده به وسیله یک مارپیچ به حرکت خطی تبدیل می شود. هر چقدر تعداد مگنت ها یا همان سیم پیچ ها بیشتر باشد، بازه حرکت چرخدنده و مارپیچ کوچکتر شده و دقت بالاتری پیدا می کند.

موتور پله ای با 4 سیم پیچ مجزا - پیشرو صنعت آزما

موتور پله ای قادر است به طور پیوسته در جهت ساعت گرد و پاد ساعت گرد بر اساس ترتیب مغناطیس ایجاد شده در سیم پیچ ها حرکت کند و در نتیجه مارپیچ متصل به چرخدنده نیز می تواند حرکت رفت و برگشتی داشته باشد تا اینگونه به طور پیوسته و با دقت مناسبی دبی جرمی ماده مبرد ورودی به اواپراتور کنترل شود. موتور پله ای قادر است بر اساس سیگنال های مغناطیسی دریافتی (به طور مثال 200 سیگنال بر ثانیه) به حرکت درآید.

مکانیزم چرخدنده ها یا همان گیربکس باعث افزایش گشتاور خروجی موتور پله ای می شوند و این به معنی قدرت خروجی بیشتر آن بوده که در سیستم های کنترلی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه از شیرهای انبساط الکترونیکی در روفتاپ پکیج و حتی گاهی در مینی چیلرها نیز استفاده میشود.

شیر انبساط اتوماتیک

شیر انبساط اتوماتیک زیاد استفاده نمی‌شود، زیرا در بسیاری از موارد می‌تواند مایع را به کمپرسور برساند. شیر، فشار ثابت را در خروجی شیر انبساط حفظ کرده و در نتیجه دما را حفظ می‌کند. هنگامی‌که اپراتور ظرفیت خود را کاهش می‌دهد، به مایع زیادی نیاز ندارد؛ اما ازآن‌جایی‌که شیر، فشار و جریان را حفظ می‌کند، به ارسال مایع به اپراتور ادامه می‌دهد و برای کمپرسور مضر خواهد بود.

مشاهده تجهیزات پرشر سوئیچ

محل نصب شیر انبساط / اکسپنشن ولو در سیکل تبرید کجاست؟

 

همانطور که در تصویر مشخص شده در یک سیکل تبرید محل نصب شیر انبساط / اکسپنشن ولو در خط مایع،بین خروجی کندانسور و اواپراتور می باشد.

چگونه شیر انبساط را تست کنیم؟

برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد:

  • لوله مویین

دو نقص اصلی در لوله مویین وجود دارد: اولین مورد انسداد است که این اتفاق بسیار دشوار است، زیرا سیستم در خلأ کار می‌کند. انسداد معمولاً به دلیل باز کردن سیستم توسط تکنسین رخ می‌دهد. به یاد داشته باشید که علائم خرابی لوله مویین بسیار شبیه به کمبود مایع مبرد است.

  • شیر انبساط ترموستاتیک

نقص اصلی از دست دادن مایع در لوله درام باس به دلیل نشتی است.

  • شیر انبساط الکترونیکی

تست اصلی روی شیر الکترونیکی روی سیم‌پیچ آن است که باید با اهم‌متر انجام شود. مقاومت بین هر سیم‌پیچ شیر را با توجه به مشخصات هر سازنده بررسی کنید. با سازنده تماس بگیرید و جدول مقاومت را درخواست کنید.

  • شیر انبساط اتوماتیک

دریچۀ انبساط خودکار به‌سختی کار می‌کند زیرا قطعات متحرک ندارد؛ اما ممکن است که مسدود شود. اگر فشار خیلی کم است و شارژ مبرد درست است، خوب است شیر را بردارید و تست بنچ انجام دهید و بررسی کنید که واقعاً مسدود شده است یا نه.

اگر قصد خرید پرشر سوئیچ هوا را دارا می باشید می توانید به لینک مراجعه نمایید.

Previous slide
Next slide

شیر انبساط چه نقشی در سیستم دارد؟

شیر انبساط / اکسپنشن ولو به منظور تحقق دو هدف اصلی در سیکل تبرید تعبیه شده است:

1.کنترل مقدار مبرد ورودی به داخل اواپراتور

2. حفظ اختلاف فشار بین کندانسور و اواپراتور

کنترل مقدار مبرد ورودی به داخل اواپراتور

تا حد امکان می بایست سطوح تبادل کننده حرارت در اواپراتور (سطح جانبی لوله ها) با مایع مبرد موجود در جریان ورودی در تماس باشد، به نحوی که مبردی به شکل مایع، به داخل کمپرسور وارد نشود.

اگر ظرفیت انتقال حرارت مورد نیاز در اواپراتور افزایش یابد، اکسپنشن ولو اجازه می دهد مقدار بیشتری از ماده سرمازا به داخل اواپراتور راه یابد و عکس این موضوع نیز صادق خواهد بود، یعنی زمانی که ظرفیت برودتی اواپراتور کاهش می یابد، شیر انبساط مقدار مبرد ورودی را کاهش خواهد داد و این چنین کاهش نرخ جریان جرمی (Mass flow) ماده مبرد در اواپراتور، باعث تثبیت میزان سوپرهیت در آن شده و از ورود مایع مبرد به درون کمپرسور جلوگیری می کند.

حفظ اختلاف فشار بین کندانسور (ناحیه فشار بالا) و اواپراتور (ناحیه فشار پایین)

اختلاف فشار ایجاد شده در سیستم که ناشی از کار کمپرسور است، توسط شیر انبساط یا اکسپنشن ولو در سیکل تبرید حفظ می شود. شیر انبساط به طور مستقیم بر روی دمای تبخیر (Evaporation temperature) تاثیر نداشته و آن را کنترل نمی کند اما این شیر میزان سوپرهیت موجود در اواپراتور را از طریق کنترل نرخ جریان جرمی ماده مبرد ورودی به اواپراتور، تنظیم می کند. این شیر همچنین فشار بین دو ناحیه فشار بالا و فشار پایین را حفظ می کند

دمای تبخیر به ظرفیت کمپرسور، بازده و مشخصه های اواپراتور بستگی دارد. عملکرد یک اکسپنشن ولو در سیکل تبرید در شکل زیر نشان داده شده است، همچنین افت فشار ایجاد شده در ماده مبرد در یک نمودار فشار- آنتالپی را نیز می توانید مشاهده کنید.

عملکرد شیر انبساط در نمودار فشار – آنتالپی - پیشرو صنعت آزما

ویژگی شیر انبساط

شیر انبساط با توجه به دما کنترل می‌شود. دارای یک ماژول کنترل با یک سر حرارتی و شیر توپی است. سر حرارتی در یک طرف غشا با یک گاز مخصوص پر شده است. در طرف دیگر غشا، هر حرارتی از طریق سوراخ‌های متعادل‌کننده فشار به خروجی اپراتور (فشار کم) متصل می‌شود. شیر انبساط همیشه در محفظه عایق حرارتی قرار دارد. عدم وجود پوشش عایق حرارتی دریچه منجر به تغییر در پارامترهای تنظیم می‌شود.

اکسپنشن ولو جریان مبرد مایع را از کندانسور کنترل می‌کند و باعث کاهش فشار از زیاد (فشار کندانسور) به پایین (فشار اپراتور) می‌شود و هم‌چنین بر افت دما تأثیر می‌گذارد و دستگاه انبساط جریان مبرد مایع وارد شده به اپراتور را کنترل می‌کند. شیر انبساط تهویه مطبوع را باید با بررسی و نظر کارشناسی شده تهیه نمایید.

دستگاه‌های انبساط مورداستفاده در تبرید در دو نوع قابل تنظیم و غیرقابل تنظیم وجود دارند. در دستگاه‌های انبساط غیرقابل تنظیم، ناحیه جریان بدون تغییر باقی می‌ماند، در دستگاه‌های انبساط قابل تنظیم، ناحیه جریان می‌تواند تغییر کند، بنابراین جریان جرمی مبرد از طریق دستگاه تغییر می‌کند.

مزایای شیر انبساط

  • ارزان و بدون قطعات متحرک است؛ بنابراین نیازی به نگهداری نیست.
  • وجود یک لوله منجر به یکسان شدن مقادیر فشار در کندانسور و اپراتور می‌شود و شروع کمپرسور امکان‌پذیر است.
  • برای استفاده در سیستم‌هایی با کمپرسورهای هرمتیک، از پیش مونتاژ شده و شارژ کامل ایدئال است.

کارکرد شیر انبساط

شیر انبساط یک عنصر کلیدی در پمپ حرارتی است. یک سیکل تبرید اولیه از چهارعنصر اصلی تشکیل شده است: کمپرسور، کندانسور، دستگاه اندازه‌گیری و اپراتور. با عبور مبرد از مداری حاوی این چهار عنصر، تهویه هوا رخ می‌دهد. چرخه زمانی شروع می‌شود که مبرد به‌صورت گازی با فشار کم و دمای متوسط وارد کمپرسور شود. مبرد توسط کمپرسور به حالت گازی با فشار بالا و دمای بالا فشرده می‌شود.

 سپس گاز با فشار بالا و دمای بالا وارد کندانسور می‌شود. کندانسور گاز پرفشار و دمای بالا را خنک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با انتقال گرمابه محیطی با دمای پایین‌تر، معمولاً هوای محیط، به مایعی با فشار بالا متراکم شود. برای ایجاد یک اثر خنک‌کننده مایع فشار بالا، جریان مبرد واردشده به اپراتور توسط شیر انبساط محدود می‌شود، فشار را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد انبساط به فاز بخار در دمای پایین‌تر رخ دهد.

هنگامی‌که سیال مبرد با فشار از یک دهانه محدود عبور می‌کند، فاز خود را از مایع به گاز تغییر می‌دهد. این تغییر حالت باعث خنک شدن سیال می‌شود و با عبور از سیستم، گرما را از محفظه مسافر جذب می‌کند. تهویه مطبوع خودرو به این تغییر حالت برای عملکرد و دریچه انبساط متکی است که محدودیت مورداستفاده برای کنترل حجم و فشار جریان این سیال از طریق سیستم را فراهم می‌کند. بررسی خرابی شیر انبساط با کمک فشارسنج‌های تهویه مطبوع انجام می‌شود.

پرشر سوئیچ گاز  دارای استفاده های بسیار می باشد که لازم است برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک مراجعه نمایید.

نکات استفاده از اکسپنشن ولو

جریان مبرد با استفاده از یک شیر انبساط و بسته به دما تنظیم می‌شود. اگر دمای مبرد خروجی از اپراتور افزایش یابد، مبرد در ترموستات منبسط می‌شود. جریان مبرد از طریق شیر توپی به اپراتور افزایش می‌یابد.

 اگر دمای مبرد خروجی از اپراتور کاهش یابد، حجم مبرد در ترموستات کاهش می‌یابد. جریان مبرد از طریق شیر توپی به اپراتور کاهش می‌یابد.

شیر انبساط ترموستاتیک تحت تأثیر سه نیرو عمل می‌کند:

  • فشار لوله حسگر به دمای مبرد بسیار گرم بستگی دارد. این فشار به‌عنوان نیروی بازکننده (Pfu) روی دیافراگم عمل می‌کند.
  • فشار اپراتور (Psa) روی غشا در جهت مخالف عمل می‌کند.
  • فشار فنر کنترل (Pfe) در همان جهت فشار اپراتور عمل می‌کند.

چگونه شیر انبساط ترموستاتیک را تنظیم کنیم؟

برای ایجاد سوپرهیت مفید بالا، لازم است شیر ​​انبساط را برای ½ دور باز کنید و 1 ساعت صبر کنید تا پارامترها یکسان شوند. اگر سوپرهیت مفید هنوز خیلی زیاد است، لازم است شیر ​​انبساط را برای ½ دور دیگر باز کنید و 1 ساعت دیگر صبر کنید.

شیر انبساط ترموستاتیک چگونه کار می‌کند؟

شیر انبساط ترموستاتیک: درجۀ ثابتی از سوپرهیت مکش را در خروجی اپراتور حفظ می‌کند و به اپراتور اجازه می‌دهد تحت هر بار سیستم کاملاً پر شود.

علائم خرابی شیر انبساط

  • عملکرد سیستم AC بدتر از حد معمول
  • یخ‌زدگی روی اپراتور AC یا از خروجی‌های هوا
  • کمپرسور AC به‌طور مداوم کار می‌کند.

در بازار شما 4 نوع شیر انبساط را خواهید یافت:

  • لوله موبین
  • شیر انبساط ترموستاتیک
  • شیر انبساط الکترونیک
  • شیر انبساط خودکار

سیکل تبرید از 4 جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، دستگاه انبساط و اپراتور تشکیل شده است. همان‌طور که دستگاه انبساط برای عملکرد چرخه تبرید حیاتی است، سایر اجزا نیز اهمیت خود را دارند و فشارها بین کمپرسور و دستگاه انبساط تقسیم می‌شود. از کمپرسور تا دستگاه انبساط، فشار زیاد است و از شیر انبساط به کمپرسور، فشار کم است. همان‌طور که ذکر شد 4 مدل شیر انبساط وجود دارد. در ادامه درباره نحوه عملکرد هرکدام صحبت خواهیم کرد.

Equalizer اکولایزر چیست؟

به صورت کلی اکولایزر را متعادل کننده نیز می‌نامند.به دلیل اینکه در کویل های انبساط مستقیم افت فشار ایجاد شده در مبرد پس از عبور از شیر توزیع و لوله ها و قبل از ورود به کویل زیاد است، در این نوع کویل ها معمولاً بهمراه شیر انبساط از متعادل کننده خارجی نیزاستفاده می شود.

در شیرهای انبساط مکانیکی از دو نوع متعادل کننده استفاده می شود:

  • متعادل کننده خارجی (External equalizer)
  • متعادل کننده داخلی (Internal equalizer)

در سیستم هایی که از شیر تقسیم یا توزیع استفاده می شود می بایست حتماً از متعادل کننده خارجی استفاده گردد؛ چرا که در غیر اینصورت تخمین و اندازه گیری سوپرهیت با خطا مواجه شده و راندمان سیکل کاهش می یابد. معمولاً از متعادل کننده های داخلی که در خروجی اکسپنشن ولو و در همان مجموعه شیر نصب می شود، در سیستم هایی که شیر تقسیم وجود ندارد استفاده می گردد.

در کویل های مجهز به متعادل کننده خارجی یک لوله از بخار سوپرهیت در خروجی اواپراتور به قسمت زیرین دیافراگم شیر انبساط متصل می شود.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است